Cafeu har igennem 14 år arbejdet på at digitalisere og optimere kaffeløsningen på danske arbejdspladser. Dengang opdagede vores grundlægger, Steffan, at måden kaffen blev leveret på var både dyr, tidskrævende og besværlig. Derfor satte han sig for at gøre det nemmere og billigere for mindre virksomheder i Esbjerg at have en kaffeautomat.
Det blev starten på et digitaliseringseventyr. I stedet for at kunderne skulle investere store beløb i professionelle kaffeautomater, skulle de kunne betale kaffeautomaten gennem kaffen. Det startede med 40 kaffeautomater hos lokale virksomheder, som betalte 98 øre pr. kop de bryggede. Det hele blev styret via et system, hvor automaten sendte en SMS, hver gang en kop blev brygget. Fordelen ved systemet var, at det kunne udregne forbruget hos den enkelte kunde og fortælle, hvornår der er behov for mere kaffe. Dette er stadig princippet bag Cafeus koncept i dag.
Det næste skridt var at digitalisere service af kaffeautomaterne. I dag har vi udviklet vores egen serie af Cafeumater™ som alle er tilkoblet vores IoT-system. To gange har Innovationsfonden støttet udviklingen af systemet med Innobooster bevillinger. Dette gør os i stand til at fjernsupportere kaffeautomaterne og løse over 70% af driftsforstyrrelser med det samme. Vores kunder skal altså ikke vente 2-3 arbejdsdage på, at en tekniker, mens kaffeautomaten er “ude af drift.”
Med over 1800 aktive maskiner rundt på danske arbejdspladser, samler vi hver dag store mængder af data som hjælper os til at forbedre vores digitale systemer og kaffeautomater. Dermed bliver vores kaffeløsninger bedre, for hver kop kaffe vores kunder drikker. Så med 12 millioner kopper kaffe brygget hvert år, er digitalisering et af kerneområderne i vores forretning.
Alle disse insatser er grunden til at Cafeu af JyskeVestkysten og Erhvervshus Sydjylland bliver overrakt Den Sydjyske Erhvervspris i kategorien Digitalisering.
Hvad så med fremtiden?
Vi har netop sendt endnu en ansøgning afsted til Innovationsfonden. Dette projekt har til formål at reducere vores servicesager på vores kaffeautomater med 50%. Det vil vi opnå ved at indsamle data helt ned på komponentniveau, samt brugeradfærd og eksterne faktorer. Dermed forventer vi i stigende grad at kunne forudsige og forhindre nedbrud, før de sker.