Hvor meget kan man egentligt tillade sig at tage for en kop kaffe, cappuccino eller latte?
Det spørgsmål har du sikkert stilt dig selv mange gange, hvis du er ved at opstarte en café. Før du åbner dørene for gæster, er det vigtigt at vide, hvordan du prissætter kaffen. Det kan være fristende at kigge på konkurrenternes prislister og kopiere deres priser (eller sætte prisen lige lidt under deres, for så kommer kunderne væltende, ikke?) Men hvordan ved du egentligt, om konkurrenten har styr på det? Det er langt sikrere at have en klar prissætningsstrategi selv.
For hvorfor koster en kop kaffe alt fra 15 til over 50 kroner afhængig af stedet?
— Og kan man overhovedet sammenligne priserne på en kop sort filterkaffe og en latte macchiato med soyamælk?
Hvor stor er prisforskellen på en kaffebar på Strøget og en vestjysk café?
De spørgsmål vil vi besvare i denne artikel. Læs med her og så gennemgår vi alt det du bør medtænke når du sætter prisen på kaffen.
At forstå hvordan du sætter prisen på kaffen — og hvorfor — er helt grundlæggende for at drive en succesfuld café eller kaffebar. Faktisk er kaffen en vigtig indtægtskilde for mange virksomheder, også selvom det ikke er deres hovedaktivitet. Der er mange faktorer som afgør hvor meget du kan tage for kaffen.
De vigtigste er “de 3 K’er”:
- Kunder
- Konkurrenter
- Kost per kop
Kend dine kunder
I stedet for at tænke på hvor meget du kan tillade dig at tage for en kop kaffe, vend den rundt og overvej hvor meget dine kunder er villige til at betale. Er dine kunder studerende, rækker SU’en ikke til mange 50-kroners cappuccinoer. Jo bedre du kender dine kunder, jo nemmere er det at sætte den rigtige pris.
Udover at vide hvem din primære kundegrupper er, er det vigtigt at vide, hvordan de vil bruge din café. Kommer de for at hente take-away kaffe eller bliver de siddende med en computer og arbejder? Køber de mad, kage eller andre produkter hos dig? Take-away kunder optager ikke et bord og derfor kan du opnå en større omsætning end besøgende gæster. Kundeadfærd er vigtig for prissætningen, hvorfor mange caféer har separate priser på take-away kaffe.
Kend dine konkurrenter
Det er vigtigt at have styr på priserne hos konkurrenterne — uden blindt at kopiere deres priser. Konkurrenterne — især de populære af dem — giver en god indikation af, hvad kunder i dit lokalområder syntes er rimeligt at betale for en kop kaffe. Sætter du priserne helt anderledes end konkurrenterne, kan det skræmme kunder væk. Det kan være fristende at sætte priserne markant lavere end konkurrenterne for at få kunder i butikken. Dette kan dog give bagslag, hvis kunderne får et indtryk af at kaffen er af lav kvalitet.
I den anden ende af skalaen vil alt for dyr kaffe også miste kunder. Dette afhænger meget af, hvor i landet din café befinder sig. I Hovedstaden og de større byer er kunderne ofte villige til at betale lidt mere for en god kop kaffe. Hvorimod kaffe til over 30 kr. anses som tyveri i mange mindre jyske byer. Her er det vigtigt både at kende kundernes forventninger og hvad konkurrenterne tager for en kop kaffe.
Undgå en priskrig. Sætter du bevidst prisen lidt under konkurrenternes, kan du risikere et modsvar. Eftersom konkurrenterne ofte er etablerede caféer — med en større egenkapital end din nystartede café — skal du gøre det klart, om du har råd til at konkurrere på prisen.
Hvad koster kaffen dig?
Sådan prissætter du kaffe på caféen, så den giver overskud: Det er vigtigt at kende dine omkostninger. Det er især vigtigt at huske, at kaffen selv ikke altid er den højeste udgift. I en caffe latte er mælken ofte den dyreste ingrediens, så tager du det samme for sort filterkaffe og caffe latte, risikerer du at tabe penge på latten. Især er det vigtigt at du medregner, det spild der følger med at bruge frisk mælk. Benytter du en løsning med mælkepulver, er spildet som regel mindre, men til gengæld vil kunderne oftest forvente en tilsvarende lavere pris.
En anden vigtig udgift at medregne er kaffemaskinen som brygger kaffen. Uanset om du køber, lejer eller leaser en kaffemaskine, koster det hver måned. Denne omkostning bør du udregne og medregne i kopprisen på kaffen.
Har er de omkostninger skal du medregne:
- Kaffe
- Mælk
- Kakaopulver
- Øvrige ingredienser (sukker, sirup, kanel, osv.)
- Leje eller afskrivning på kaffeautomat/espressomaskine
- Service og reparationer af udstyret
- Engangskopper
- Vand- og elforbrug
- Timeløn til medarbejdere
Afhængig af din(e) leverandør(er) kan disse omkostninger varierer enormt. Hos Cafeu kan du samle alle udgifterne et sted til en fast lav pris. Hermed undgår du store investeringer i indkøb af kaffeautomat eller pludselige regninger for servicereparationer.
At udregne hvor meget en kop kaffe, latte, varm kakao, osv. koster dig, er måske den vigtigste del af din prisstrategi. Det er her du undgår at tabe penge på kaffesalget!
Vigtigt at overveje:
1) Pris og kvalitet følges ad, når det kommer til kaffebønner. Sælger du kaffe brygget med hele friskristede kaffebønner, er kunderne villige til at betale mere end for instantkaffe eller formalet filterkaffe.
2) Kakaopulver koster mere end kaffen, også selvom kiloprisen er lavere. Det er fordi det kræver mere kakaopulver at brygge en kop varm kakao, end det kræver kaffe at brygge en kop kaffe.
3) Mælk kan mere end fordoble prisen. Frisk, økologisk mælk koster. Det gør alternativer som mandeldrik, havredrik, soyadrik, osv., også. Mælkepulver kan være en god måde at holde prisen nede, da du har mindre spild og du eller dine medarbejdere skal bruge langt mindre tid på rengøring.
Eksterne faktorer
Det er ikke alle faktorer du har kontrol over. En succesfuld prisstrategi skal tage højde for, at ting udenfor din kontrol kan påvirke prisen. I tider med prisstigninger vil en del kunder fravælge cafébesøg og take-away kaffe som en luksus. Dette kan være en særlig udfordring i perioder med stigende energi og fødevarer priser, fordi det både påvirker dine omkostninger og kunder.
Det er en god idé at sammensætte din prisstrategi, så du har lidt til overs til ændringer i markedet. Her er det vigtigt at vide, hvad dine kunder sætter pris på ved kaffen. Er det vigtigst, at du tilbyder forskellige varianter af kaffe og espressodrikke? Er det vigtigt, at du servere en kvalitetsbønne? Du bør aldrig gå på kompromis med dine kunders ønsker for at spare på udgifterne.
Så hvor kan du spare penge? Ved at vælge en kaffeløsning med minimale udgifter til rengøring og vedligeholdelse af kaffemaskinen, kan du spare penge et sted som ikke går ud over kunderne. Hos Cafeu arbejder vi på at nedbringe alle de omkringliggende udgifter, så du ikke går på kompromis med kvaliteten af selve kaffen.
Så hvilken prisstrategi bør du vælge?
Konklusion: Sådan prissætter du kaffe på caféen. Her er de 2 mest populære prisstrategier for caféer:
Pris-penetrering: Denne strategi går ud på at sætte prisen lidt lavere end konkurrenterne for at lokke kunder til. Her er det vigtigt at have styr på, hvad kaffen koster dig for ikke at tabe penge. Det er også vigtigt at kende dine kunder, for går de mere op i kvaliteten end prisen, er dette ikke den rigtige strategi.
Pris-skimming: Denne strategi går ud på at sætte prisen lidt højere end konkurenterne, for at give et indtryk af en høj kvalitets kaffe — og dermed også positionere din café som et kvalitetssted. Her er det vigtigt at levere god kaffe, da kunderne hurtigt vil gennemskue, hvis du sælger instantkaffe eller filterkaffe til overpris. Kvalitets espressodrikke derimod, kan sagtens retfærdiggøre en højere pris.
Sådan prissætter du kaffe på caféen med en kaffeløsning fra Cafeu
Vælger du en kaffeløsning hos os, samler du alle omkostningerne til en fast lav pris. Dermed ved du hvad kaffen kommer til at koste hver måned og kan nemt udregne din fortjeneste pr. kop.
Vælger du en instantløsning, starter prisen på bare 543,-/md. og en koppris på kr. 0,98 / kop. Kopprisen falder herefter, hvis du har et større forbrug/salg. Her anbefaler vi en penetrationsstrategi, hvor du sætter prisen lavt. Sælger du fx kaffen til 15,-/kop har du en bruttofortjeneste på 12-14 kroner pr. kop.
Vælger du en helbønneløsning, får du en kvalitetsløsning med hele kaffebønner fra vores risteri i Esbjerg og en fuldautomatisk espressomaskine. Med denne løsning, kan du vælge en skimming-strategi tage lidt mere for kaffen. Sælger du fx kaffen til 30,-/kop har du en bruttofortjeneste på over 26-28 kroner pr. kop.
Fik du ikke de svar du søgte?
Modtag personlig rådgivning om kaffeløsninger og prissætning af kaffe fra vores erfarne kaffekonsulenter:
Få et tilbud på en kaffeløsning
Laveste pris
Cafeumat 8 inkl. instantkaffe, mælk og kakaopulver
Med en Cafeumat 8 aftale er de første 250 kopper kaffe hver måned inkluderet i prisen. Herefter afregnes per kop 1,20 eller mindre ved højere forbrug.
Fuldautomatisk Espressomaskine
Cafeumat PRO 20 inkl. hele friskristede kaffebønner fra eget risteri.
Med en Cafeumat PRO 20 aftale er de første 250 kopper kaffe hver måned inkluderet i prisen. Herefter afregnes per kop 1,80 eller mindre ved højere forbrug.
Klassisk filterkaffe
Cafeumat Brewer inkl. hele friskristede kaffebønner fra eget risteri.
Med en Cafeumat Brewer aftale afregnes per kop 1,80 eller mindre ved højere forbrug. Specifikt kaffeforbrug og koppris kan forhandles ved aftalens indgåelse.